יום ראשון, 15 במאי 2016

bug tracker for city hall

אדם חי בעירו ורואה מדי פעם מפגע כזה או אחר: תחנת אוטובוס שאינה מצלה על יושביה, תחנה של מפעל הפיס שחוסמת את דרכם של ההולכים במדרכה, מפגע עכברושים וכן הלאה.

לרוב, בזה יסתכמו הדברים. ימשוך הוא בכתפיו וימשיך בחייו, תוך תקווה שהרשויות יתוודעו למפגע ויטפלו. אולי יסנן קללה עסיסית, ושומו שמים אם במקרה נמצא במצברוח "אקטיביסטי" יכתוב פוסט בפייסבוק שאנשים רבים יעשו לו "לייק" ו"שייר".

 כאשר המצב בלתי נסבל, אולי יפתח קריאה במוקד העירוני. יחייג 106, או יעשה שימוש באתר האינטרנט, אם בא לו להתחכם.

מכאן ואילך - מי יודע מה מתרחש, מי מטפל, מה קורה.

לעירייה בטח יש מערכת ניהול פניות. אני מכיר את המערכות האלה מעולם התוכנה. הנה לדוגמה ה-buganizer של הדפדפן כרום. אנשים מדווחים על באגים ומבקשים פיצ'רים. בכל שלב ברור מי אחראי על הפניה, ומה מצבה, והחשוב מכל - אפשר להצביע לבאגים/פיצ'רים. הדיאלוג בין המפתחים גם הוא מתבצע שם, בצורה שקופה למשתמשים ולמפתחים, אז אם יש איזושהי בעיה או עיכוב, הלקוחות מבינים מיד מה המתרחש.

יש למערכות האלה תוצאה מבורכת נוספת והיא שאנשים נרתמים לפתור בעיות בהתנדבות. הנה למשל הצגה של מערכת ניהול הנושאים של github (אתר לכתיבת קוד פתוח באופן שיתופי). מעין ויקיפדיה לקוד. הדרך שבה ספרית קוד משתפרת היא שמתכנת כלשהו נתקל בבעיה או בפיצ'ר חסר, ואז הוא פותר את הבעיה בעצמו ומגיש את התיקון/תוספת ואלו משולבים בספריה המקורית, וכך כל המשתמשים מרוויחים. בפועל, בד"כ מתעצלים ופותחים קודם כל קריאה, ואנשים מתאגדים סביב זה ("גם אני"), וברגע שלמישהו זה חשוב מספיק ובמקרה יש לו גם את הידע הוא פותר את זה עבור כולם.

הייתי רוצה שיהיה משהו כזה לעירייה ואולי גם למדינה.

אפשר לטעון שההתמודדות עם כמות הפניות במערכת כזו תהיה בלתי אפשרית, אבל אינני חושב כך. ראשית אפשר שסדר הטיפול יתבצע לפי מספר ההצבעות. בנוסף, חברות גדולות וקהילות קוד פתוח מסתדרות היטב עם מעט או כלום צוות אדם יחסית לכמות משתמשים. מתנדבים רבים עוזרים לנתב ולארגן פניות. אפשר לחשוב על מצב שבו יש "נאמנים" לנושאים מסוימים הקרובים לליבם, והם מסייעים בניהול הקשר בין המשרד/העיריה והתושבים.

בשביל שמערכת כזו תעבוד עבור גופים ציבוריים, היא צריכה שיהיה בה חיפוש נוח, יכולת גילוי נושאים טובה ואפשרות להצביע. השאר זה כבר פרטים. כשיש את הדברים האלה לאנשים יש תחושה שיש מישהו בצד השני, וזה מוביל למעורבות שמובילה להתנדבות ואקטיביזם אמיתי.

גם בצד השני, גופים ציבוריים כמו העירייה ידעו לתת דין וחשבון בצורה הרבה יותר ברורה וטובה ברגע שתהיה מערכת שמשקפת את העובדה שנניח אלף אנשים ממתינים לתשובה בנושא מסוים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה